پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
3319
-
الف
+

خواب 90 ساله ساعت شمس العماره پایان یافت

رئیس کاخ گلستان از راه‌اندازی دوباره ساعت شمس العماره خبر داد.

رئیس کاخ گلستان از راه‌اندازی دوباره ساعت شمس العماره خبر داد.

به گزارش آی‌فیلم، مسعود نصرتی رئیس کاخ گلستان در این باره گفت: دوباره این ساعت شروع به کار کرده است و با اقای ساعتچی قرارداد یک ساله بسته شد تا نگهداری از این ساعت را به عهده بگیرد.

او می گوید: هر سال در نظر داریم تا این قرارداد را تمدید کنیم. منتها این ساعت به صورت الکترونیکی کار می کند و امکان تبدیل آن به حالت قبل و به صورت مکانیکی وجود ندارد. البته همین مسئله هم موجب شد تا سالها از کار بیفتد. یکی از علاقه های ناصرالدین شاه ساعت بود اگر بتوان تنها ساعتهای ناصرالدین شاه را به نمایش گذاشت، گنجینه ارزشمندی را در معرض دید عموم قرار داده ایم.  

این ساعت پیشکشی ملکه ویکتوریا به کاخ ناصرالدین‌شاه است، همان کاخی که به شیوه اروپایی ساخته شده و در میان ساختمان‌های کاخ گلستان، رنگ و رویی دیگر گونه دارد.

ساعت پیشکشی بر بلندای کاخ شمس‌العماره نصب شد و آوای ناقوسش، همه تهران کوچک آن زمان را از گذر زمان آگاه می‌کرد. اما بلند بودن صدای نواختن ساعت سبب آن شد که با گلایه کاخ‌نشینان، به دستور شاه، صدای آن‌را کمتر کنند. این دستکاری همانا و خاموش شدن ساعت شمس‌العماره، همانا. 

این ساعت چیزی حدود ۹۰ سال تعمیر نشد و سالها ساعت ۶ و ۱۰ دقیقه را نشان می داد اما در سال ۸۹ تصمیم بر این شد که محمد ساعتچی همدانی از متخصصان ساعت سازی آن را تعمیر کند بلاخره در سال ۹۱ صدای این ساعت در شهر تهران پیچید. اما طولی نکشید که بعد از ده ماه از کار افتاد چون نگهداری از آن هزینه زیادی می خواست و سازمان میراث فرهنگی نمی توانست این هزینه را تامین کند.

حالا دوباره کسانی که به بازدید از کاخ گلستان می روند ساعت شمس العماره را می بینند که زمان معاصر را نشان می دهد.

ص.گ/ ا.ا

نظر شما
ارسال نظر